Co to jest SEM? Przewodnik dla początkujących

SEM oznacza marketing w wyszukiwarkach (Search Engine Marketing). To może wydawać się bardzo szerokim pojęciem, ale termin ten w rzeczywistości oznacza bardzo specyficzny rodzaj marketingu w wyszukiwarkach- to płatne wyszukiwanie. Najpopularniejszym narzędziem wyszukiwania płatnego jest Google Ads.

SEM wykorzystuje moc wyszukiwarek takich jak Google, aby dotrzeć do potencjalnych klientów w idealnym czasie i miejscu.

SEM jest również znany pod wieloma innymi nazwami np.
-Płatne reklamy w wyszukiwarce
-Płatna reklama (która zakłada, że ​​wiesz, że dotyczy wyszukiwań)
-PPC (Pay-per-click)

Poznaj terminy często używane podczas omawiania SEM, dzięki nim lepiej zrozumiesz, jak działa SEM. Niektóre z najważniejszych obejmują:
-Wyświetlenia – ile razy Twoja reklama była widoczna na ekranie. To nie znaczy, że dana osoba to widziała.
-CPC (koszt kliknięcia) – ile płacisz, gdy ktoś kliknie Twoją reklamę
-CPM (cost per mille, z łac. mille – tysiąc, określany także jako CPT cost per thousand– koszt za tysiąc wyświetleń) – to kolejny sposób zapłaty za reklamę w wyszukiwarce. W zależności od twoich celów i konfiguracji narzędzia reklamowego, możesz chcieć zapłacić tylko za widoczność.
-CTR (współczynnik klikalności) – liczba kliknięć Twojej witryny od osób, które zobaczyły reklamę, nawet jeśli nie kliknęły samej reklamy.

Czym jest SEM w porównaniu do reklamy w mediach społecznościowych?

Niektóre sieci społecznościowe oferują również usługi reklamowe, ale reklama w mediach społecznościowych i SEM to nie to samo. W reklamach w mediach społecznościowych reklamy zazwyczaj wyświetlają się na podstawie danych zebranych przez firmę mediów społecznościowych na temat tej osoby. Pozwala to kierować reklamy do osób na podstawie określonych zainteresowań, lokalizacji, zachowań zakupowych i innych. Z drugiej strony marketing w wyszukiwarkach opiera się na frazach słów kluczowych, aby kierować reklamy do osób, które przeprowadzają wyszukiwania w miejscach takich jak Google.

Reklamy w mediach społecznościowych i SEM nie są wymienne. Mogą jednak bardzo skutecznie współpracować w celu zwiększenia świadomości marki i sprzedaży. Ludzie często oglądają Twoje reklamy w mediach społecznościowych przez kilka dni. Następnie, gdy przeprowadzają wyszukiwanie, ich oczy przyciągają Twoją reklamę, ponieważ Cię rozpoznają. Bardziej prawdopodobne jest, że klikną. Może się to zdarzyć również w odwrotnej kolejności. Z tego powodu często skuteczne jest stosowanie obu metod podczas promowania firmy.

Czym jest SEM w porównaniu do SEO?

Ludzie często mylą SEM z SEO. To nie to samo, ale tak naprawdę SEO i SEM ściśle współpracują ze sobą jako zespół. SEO to optymalizacja pod kątem wyszukiwarek. Dzięki SEO podejmujesz pewne kroki, aby Twoja witryna wyświetlała się wyżej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania w Google. Gdy ktoś wyszukuje dane hasło, Google używa swojego algorytmu, aby ustalić, która strona internetowa najlepiej odpowiada na zapytanie. Następnie szereguje strony według tego, czy jest pewne, że strona może odpowiedzieć na pytanie szukającego.

Celem Google jest pokazanie dokładnie tego, czego szukasz u góry pierwszej strony w wynikach wyszukiwania. SEO polega na pozycjonowaniu witryny, aby Google określił, że jesteś tą najlepszą, która odpowie na pytanie.

Google bierze pod uwagę wiele elementów, w tym:
-Jak szybka jest twoja strona
-Czy ludzie klikają, gdy widzą Cię w wynikach wyszukiwania
-Jak ludzie wchodzą w interakcje z Twoją witryną. Czy klikają inne strony? Czy zostają na chwilę?
-Jak wyczerpująco wydaje się być odpowiedzią na zapytanie
-Chcą także wiedzieć, że inni ufają Twojej witrynie

Jednym z najlepszych sposobów, w jaki Google określa, czy masz zaufanie, jest sprawdzanie liczby linków z innych zaufanych witryn (tzw. linki zwrotne). Zbudowanie tego zaufania i przejście do pierwszej strony w wyszukiwarce Google zajmuje trochę czasu. Natomiast w przypadku SEM licytujesz słowo kluczowe, a jeśli wygrasz to reklama natychmiast pojawi się na pierwszej stronie, nawet u góry, jeśli licytujesz wystarczająco dużo i spełniasz wymagania Google. W treści tej reklamy napisałbyś tekst, który zmusi szukającego do kliknięcia jej.

Czy firmy korzystające z SEM potrzebują SEO?

Wiele osób pyta, czy SEO jest nadal ważne, gdy SEM jest podstawową metodą marketingową. Odpowiedź brzmi: absolutnie! Po pierwsze, częścią SEO jest upewnienie się, że Twoja strona jest szybka i przyjazna dla użytkownika. Potrzebujesz tego również do SEM. Jeśli nie jest, zmarnujesz pieniądze na to kliknięcie. Ponadto Google ma system o nazwie “Wynik Jakości” (Quality Score) i jeśli zobaczy, że ludzie klikają, a potem opuszczają Twoją witrynę z powodu złego doświadczenia, pobierze wyższą opłatę za każde kliknięcie. Po drugie, SEO to długa gra. Gdy pojawiasz się częściej w wynikach wyszukiwania, możesz skoncentrować wysiłki SEM na innych słowach kluczowych, aby zwiększyć zasięg.

Ile kosztuje SEM w porównaniu do innych metod?

Gdy prowadzisz skuteczne kampanie SEM, Google nagradza Cię niższymi kosztami i lepszą widocznością, ale jeśli wybierzesz metodę „ustaw i zapomnij”, Google zwiększy kwotę płatności. Inne platformy mają podobne systemy nagradzające jakość. Gdy słyszysz, jak ludzie mówią o tym, jak kosztowne stały się reklamy, dzieje się tak, ponieważ tak wiele małych firm nie rozumie, dlaczego płacą więcej. Nie wiedzą jak utrzymać niskie koszty reklam. SEM jest droższy, jeśli nie skupiasz się również na strategiach długoterminowych, w tym utrzymywaniu wyższego wyniku jakości, SEO i obecności w mediach społecznościowych. Ale w krótkim okresie nic nie może zwiększyć liczby potencjalnych klientów i sprzedaży szybciej niż SEM.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *